Wyzwanie czytelnicze: „Meijin – mistrz go”

Posted: Grudzień 15, 2011 in Obrazowo, Rant, wyzwanie czytelnicze

Kolejna książka, która dużo mi przypomniała. Znałam, chociaż przelotnie dość, większość ludzi pracującą nad polską wersją tej książki. Ponadto miałam kiedyś chłopaka-goistę (pozdrawiam z tego miejsca Ciebie, Szymku i Twoją piękną żonę!).

Mimo wszystko tak naprawdę nie mogę zbyt dużo o tej książce napisać – jest porządnie wydana, ale to tylko lub aż – opis partii go. To prawda, Kawabata był doskonałym obserwatorem i świetnie oddał ducha tej partii – ale to się czuje albo nie, nie można o tym pisać wtórnie. Ja poczułam.

Tym krótkim wpisem chciałam po prostu polecić tę lekturę wszystkim, którzy czują jakąś więź z tą bardziej klasyczną Japonią – z kwitnącymi wiśniami, zajazdami w japońskim stylu (ryokanami), haiku i duchem wojownika. „Meijin” pozwoli się wam wyciszyć i docenić dobrze dobrane, delikatne słowa. Absolutnie odradzam to dzieło wszystkim, którzy Japonii nie lubią, jest im ona obojętna albo widzą w Japonii ojczyznę Anime, gier komputorowych i dziwacznych wynalazków – zasną i wyrzucą.

Bonus: Dzieło Kawabaty powstało oczywiście w oparciu o autentyczną partię go. Oto ponoć zdjęcie z tej właśnie partii:

Komentarze
  1. litera pisze:

    Notka krótka, ale jakże treściwa! Urok haiku niemal. Swoją drogą, jakiś już czas mam ochotę poznać, na czym polega go, a i zagrać, oczywiście, bym chciała. Póki co, na ochocie się kończy.

    Dzieła Meijin – mistrz go jeszcze nie czytałam. Wzięło mnie wczoraj natomiast na Rękę Kawabaty, opowiadanie ze zbioru Ballada o Narayamie, i jak za pierwszym razem, tak i teraz odnoszę wrażenie klimatów Gogolowskich. Podoba mi się. I zadziwia. I w głowę zachodzę: oddał jej tę rękę, czy nie, umarła ręka, czy nie, i takie tam.

Skomentuj

