Wyjątki z „Małej Apokalipsy” Konwickiego

Posted: Kwiecień 10, 2010 in Wyszperane

„Najsmaczniejszy jest ten papieros przed śniadaniem. Skraca życie.”

„Ogień może zniosę, ale wstydu nie przeżyję. Bojownik musi być nachalny i bezczelny. A ja wiele okazji erotycznych zmarnowałem, bo wstydziłem się rozpiąć spodnie. „

„- Ja wszystko biorę serio, a pan na pewno żartował.
– Chyba żartowałem, moja Nadziejo.
– A ja pana zaraz uduszę i będę miała spokój. (…) Boi się pan?
– Jak każdy człowiek. Boję się, że będę się bał coraz bardziej.”

„Dwoje ludzi to początek społeczeństwa.”

„- Nas interesuje człowiek. Gdzie by nie był i w jakim czasie by nie żył. Człowiek przede wszystkim. Pojedynczy, bezradny, samotny.
– To mój portret. Pojedynczy, bezradny, samotny.
– Z pana jest kawał drania. Czytywałam pańskie kawałki.
– Uchodzę za umiarkowanego moralistę.”

„- Nie lubię intelektualistów – odezwał się po chwili.
Popatrzyłem na niego zaskoczony. Ale on trwał nieruchomo, zwrócony do mnie profilem. Znowu jakaś grupka nietrzeźwych manifestantów szła środkiem jezdni w stronę Alej. Nieśli jakiś transparent z jakąś nieczytelną datą.
– To histerycy. Przewrażliwione baby.
– Pan chciał ze mną rozmawiać.
– Właśnie rozmawiam.”

„- Tak ci miałem wiele do powiedzenia. Wydawało mi się, że o życiu, ale okazuje się, że tylko o sobie. (…)”

„Wprowadziłem w jej organ rodny swój organ rodny, ona zawisła na zesztywniałych nogach o milimetr nad spaloną posadzką, rytmicznie rozgarniała bezwładnymi stopami kruchy złom tynku walający się po podłodze. Spod pleców sypało się wapno, w jej ciele zachodziła pośpieszna reakcja chemiczno-elektryczna, wokół jej ciała wytwarzało się swoiste pole magnetyczne, które współdziałało z moim obszarem bioprądów. Potem nastąpił umowny rozkurcz systemów nerwowych i nic się nie stało, nic się nie stało.”

Komentarze
  1. Fioletowa pisze:

    “Dwoje ludzi to początek społeczeństwa.”

    To takie piękne, takie proste i takie smutne.
    Dlaczego?

  2. Mizuu pisze:

    Bo człowiek nie lubi sobie zdawać sprawy, że prawda jest prosta i oczywista.

Skomentuj

