A ja się znowu wyCISZAm…

Posted: Lipiec 24, 2007 in Wyszperane

Kiedy mijaliśmy drzewo bodhi, rosnące przed Pawilonem Guanyin, usłyszeliśmy w gałęziach słodki szczebiot ptaków, jakby ktoś brzdąkał na chińskiej cytrze.
– Mistrzu, czy słyszysz szczebiot ptaków? – zapytałam.
– Tak – odparł Mistrz, zadzierając głowę. Kilka małych ptaszków z trzepotem skrzydeł wyfrunęło z gęstej korony drzewa, ginąc nam z oczu.
– A czy ty teraz słyszysz szczebiot ptaków? – zapytał mnie z kolei Mistrz od niechcenia.
Przez chwilę nie wiedziałam, co odpowiedzieć. Instynktownie czułam tylko, że nie mogę odpowiedzieć „nie”, mimo że byłoby to zgodne ze stanem faktycznym. To pytanie Mistrz zadał jednak na zupełnie innym poziomie.
Podjęliśmy przerwany spacer. Ruszyłam za mnichem, obserwując nasze cienie posuwające się wolno w słońcu, jeden za drugim.
– Przepraszam – odezwałam się w końcu – ale nie zrozumiałam intencji Mistrza.
Na twarz starego człowieka wypłynął uśmiech.
– Ale przecież twoje buddyjskie imię znaczy „Ta, która wkroczyła na drogę mądrości i oświecenia”!
Wybuchnęłam śmiechem.
– To właśnie dlatego, że brak mi mądrości.
Mistrz o śnieżnobiałych wąsach odparł spokojnie:
– Dźwięki powstają jak kurz i znikają jak kurz. Ale zdolność słyszenia nie powstaje wraz z powstawaniem dźwięku i nie znika wraz z jego zniknięciem. Prawdziwa zdolność wnikania w istotę rzeczy nie zależy bowiem od powstawania i znikania dźwięku.
Zatrzymałam się i klasnęłam w dłonie.
– Mam!
Ale Mistrz jakby tego nie słyszał.

 Poślubić Buddę, Wei Hui

Komentarze
  1. Ead pisze:

    Dawno mnie tu nie bylo, widze spore zmiany.. 🙂 Nadal siedzisz w ksiazkach, a moze jakies publikacje sie szykuja?

  2. Mizuu pisze:

    Nie szykuja, acz niedawno zaczelam pisac maly cykl opowiadan. Poki nie skoncze – do szuflady, potem – tutaj, na stronke 🙂

  3. palnik pisze:

    Świetny tekst. 🙂 Chyba się za tym rozejrzę.

Skomentuj

